FAQ: Ofta ställda frågor

Här hittar du svaren på vanliga frågor.

Vänligen ta kontakt på eller ring 020 701 2211 om du inte hittar svaret på din fråga här.

Röda Korsets butik
Beställning och leverans
Betalning
Produkter
Returrätt
Registrering

Röda Korsets butik

Vad är Röda Korsets butik?

I Röda Korsets webbutik kan du beställa produkter både som gåva och till dig själv. Dessutom kan du göra Märkesgärningar och skänka intäkterna antingen till katastroffonden eller för arbetet inom landet.

Till vad används intäkterna från Röda Korsets butik?

När du handlar i Röda Korsets butik stöder du samtidigt Finlands Röd Kors humanitära arbete. Du deltar i den kedja av hjälp som ger den som är ensam en vän, som ger unga hjälp och stöd i svåra livssituationer, som ser till att frivilliga förstahjälpare har jour på evenemang och som får hundratals frivilliga att ställa upp med insamlingsbössor när en katastrof inträffar. En del av intäkterna för vissa produkter går till katastroffonden eller en namngiven verksamhet i hemlandet (detta omnämns specifikt i informationen om den produkten). När du handlar i Röda Korsets butik visar du att du bryr dig – och ser till att Röda Korset finns till hands när det behövs!

Beställning och leverans

Hur beställer jag något i webbutiken?

  1. Välj den produkt du vill köpa.
  2. Lägg den i kundkorgen genom att klicka på knappen ”Köp”.
  3. När du har alla de produkter du vill köpa i din kundkorg går du till kassan för att betala genom att klicka på knappen ”Till kassan”.
  4. Ge de uppgifter som behövs och följ anvisningarna.

Du kan ändra på innehållet i din kundkorg i samband med att du går till kassan. Efter att du har bekräftat din order kan du inte längre ändra på innehållet i kundkorgen. Du får en orderbekräftelse per e-post.

Om du har gjort din beställning som registrerad kund ser du din orderhistoria när du återvänder och loggar in till webbutiken nästa gång./p>

Hur snabbt får jag de produkter jag beställer?

Leveranstiden inom Finland är 2-14 vardagar från beställning. Julkortsförpackningar och julprodukter levererar vi inom 2–5 vardagar. Leveranstiden för beställningar till adresser utomlands är 14 vardagar + postens allmänna leveranstid till ifrågavarande land.

Vad kostar leveransen?

Leveranskostnaderna varierar enligt försändelsens vikt. Du ser dina leveranskostnader i webbutiken innan du betalar din beställning. Prislistan kan du bekanta dig med här.

Hur levereras min beställning till mig

Små försändelser som går att skicka som brev levereras som brevpost om du inte har önskat annan leverans under ”Tilläggsinformation” i din beställning. För större paket kan du välja mellan Matkahuoltos Närpaket och Distributionspaket samt Itellas Postpaket och Till dörren-paket.

Matkahuolto

  • Närpaket: du kan välja att avhämta ditt paket på Matkahuoltos serviceställen eller vilken Siwa-, Valintatalo- eller Euromarket-affärs som helst inom Suomen Lähikauppa Oy. Leveranskostnader för Närpaket från 6,20€.

  • Distributionspaket: paketet levereras direkt till den adress du har uppgett. Leveranskostnader för Distributionspaket från 7,50€.

  • Tack vare Matkahuoltos leveransuppföljningssystem i realtid kan man hela tiden ha koll på var paketet befinner sig. Du får ett textmeddelande när paketet har nått sin destination.

Itella

  • Postpaket: paketet avhämtas på posten. Leveranskostnader för Postpaket från 9,00€.

  • Till dörren-paket: paketet levereras direkt till den adress du har uppgett. Leveranskostnader för Till dörren-paket från 14,50€.

Jag vill göra en beställning till utlandet, vad ska jag göra?

Ta kontakt med vår försäljning på myynti@rodakorset.fi. Meddela fullständig leveransadress per e-post och uppge de produkter du önskar beställa så exakt som möjligt (bl.a. antal, storlek och färg). Beställningar skickas per post i Economy-klass om du inte specifikt har önskat Prioroty-leverans. Leveranstiden för beställningar till adresser utanför Finland är 2 veckor + postens allmänna leveranstid till ifrågavarande land. De verkliga leveranskostnaderna läggs till de priser som anges på webbplatsen. Vi skickar dig en faktura för leveransen.

Betalning

Hur kan jag betala de produkter jag beställer?

I Finlands Röda Kors webbbutik kan du använda följande betalningsmedel:

  • Internetbank: Nordea, Osuuspankki, Sampo, SP/Pop, Handelsbanken, S-pankki och Ålandsbanken
  • Kreditkort: Visa, Visa Debit, Visa Electron, MasterCard och Debit MasterCard
  • Post/bussförskott (tilläggsavgift 4 €)
  • Faktura: endast företag, samfund och övriga organisationer, inklusive Röda Korsets avdelningar och distriktsbyråer samt utbildare i första hjälpen kan välja alternativet faktura (betalningstid 14 dagar netto). För att välja Faktura som betalningsmetod krävs att man registrerar sig i webbutiken.

Vi uppbär en avgift på 4 euro för post- och bussförskott. Övriga betalningsmetoder föranleder inga tilläggskostnader för beställaren. Eventuella tilläggsavgifter med anledning av betalningssättet ser du i webbutikens kassa och då går det att återvända till köpkorgen för att ändra bl.a. betalningssätt. Efter att du har bekräftat din beställning går det inte längre att ändra uppgifterna i beställningen.

Produkter

Jag vill beställa produkter med eget tryck, är det möjligt?

De flesta förstahjälpenväskor och till exempel säkerhetshammaren kan man beställa med eget tryck. Om du vill ha mer information om beställning av produkter med eget tryck kan du ta kontakt på myynti@rodakorset.fi eller ringa 020 701 22 11.

Jag är inte säker på vilken förstahjälpenväska som fyller mina behov allra bäst. Var hittar jag mer information?

Innehållet i förstahjälpenväskorna anges skilt för varje produkt. Om du inte är säker på vad du har för behov kan du ta kontakt på adressen myynti@rodakorset.fi eller ringa 020 701 22 12.

Har produkterna garanti?

I produktuppgifterna anges eventuell garantitid för en produkt. Bipacksedeln i paketet är då samtidigt ditt garantibevis.

Mervärdesskatt på produkter i Röda Korsets butik

I priserna på produkterna i Röda Korsets butik innehåller mervärdesskatt 0 %, 9 % eller 23 %.

Vad är ett Märkesgärnings?

Du kan ge en Märkesgärning genom ett bidrag till katastroffonden eller Röda Korsets arbete i hemlandet. Efter att du har betalat ditt bidrag får du ett Märkesgärnings per e-post till den e-postadress du har angett. Om du så vill kan vi också skicka intyget till dig eller till gåvans mottagare per post. Du får gåvointyget per post inom en vecka från ditt bidrag.

Märkesgärnings är immateriella gåvor. Du kan välja om din Gåva ska stöda katastroffonden eller rödakorsarbete i hemlandet. Katastroffonden hjälper offer för naturkatastrofer och krig runt om i världen. I webbutiken hittar du biståndsmaterial som Röda Korset ständigt levererar till hjälpbehövande. Genom att ge en Gåva till Finlands Röda Kors arbete i hemlandet är du med och möjliggör det omfattande frivilligarbete som utförs här hemma. Du kan välja om du genom din Gåva vill stöda vänverksamheten, skyddshus för unga, förstahjälpenverksamhet eller hälsorådgivning. Läs mer om våra insatser i hemlandet och om katastroffonden.

Insamlingstillstånd: Polisstyrelsens tillstånd POL-2015-8798/30.11.2015. Insamlingstid 1.1.2016-31.12.2020 i hela landet, utom på Åland. Ålands landskapsregering, tillstånd nr ÅLR 2015/11944/22.12.2015. För humanitär hjälpverksamhet.

Returrätt

Jag vill returnera produkter som jag har beställt. Vad ska jag göra?

Oanvända produkter har obegränsad returrätt i 14 dagar. Produkten måste returneras i sin förpackning med alla tillhörande delar intakta. Om du vill byta eller returnera en produkt ska du skicka den till adressen:

SPR/Logistiikkakeskus
myynti/asiakaspalautus
Kalkun kehätie 4
33330 Tampere

Vårt avtalsnummer för kundretur är: Matkahuolto 183 0716 och Itella 601159. Uppge ditt kontonummer för återbetalning. För att försnabba behandlingen av returpaketet önskar vi att du på förhand meddelar oss om returen per e-post till myynti(at)rodakorset.fi. Om du meddelar orsaken till returen så kan vi betjäna dig bättre i fortsättningen.

Registrering

Kostar det att registrera sig?

Nej. Det är gratis att registrera sig. Vem som helst kan registrera sig som konsument i Röda Korsets butik.

Om du väljer en viss kundtyp och sedan inte uppfyller villkoren för den får du inte tillgång till den kundvy som gäller för den kundtypen. Till exempel kundvyn för medlemmar i Finlands Röda Kors förutsätter medlemskap och kundvyn för utbildare i första hjälpen förutsätter att man är utbildare i första hjälpen och har ikraftvarande kompetens. Välj den kundtyp som bäst beskriver dig så får du de förmåner som du har rätt till.

Jag registrerade mig, men den kundvy jag ville ha syns ändå inte. Varför?

Registreringen godkänns först efter att dina uppgifter har kontrollerats. Om villkoren för en given kundvy inte uppfylls ser du den allmänna kundvyn för registrerade kunder. Kundvyerna för distrikt och avdelningar samt utbildare i första hjälpen öppnas i slutet av året.

Varför lönar det sig att registrera sig?

Genom att registrera dig som kund i Finlands Röda Kors webbutik får du tillgång till förmåner som du har rätt till. Här är några av fördelarna med att registrera sig:

  • Genom att registrera sig får rödakorsmedlemmar specialförmåner och tillgång till specialprodukter i Goda Viljans butik. Uppge ditt medlemsnummer/födelsedatum när du registrerar dig. Vill du ha tillgång till medlemsförmånerna men är inte rödakorsmedlem? Bli medlem nu!

  • Företag och andra organisationer kan välja fakturering som betalningssätt efter att de har registrerat sig och de får tillgång till en kundvy som gör att det lättare att hitta produkter som är riktade till organisationer.

  • Utbildare i första hjälpen kan beställa förstahjälpenintyg via webbutiken efter att de har registrerat sig. I samband med behandlingen av registreringen kontrolleras förstahjälpenutbildarnas UFH-nummer och hur länge deras UFK-kompetens är i kraft. Vänligen notera att kundvyn för utbildare i första hjälpen öppnas först våren 2012.

  • Registrerade konsumenter får tillgång till fina kampanjförmåner.

Som registrerad kund kan också ändra sina uppgifter (din beställningsblankett är förhandsifylld), se vad du har beställt tidigare och behändigt förnya en äldre beställning. Om du kryssar för att du tar emot reklam informerar vi dig om nyheter och annat aktuellt.

Hur snabbt kan jag logga in som registrerad kund?

Behandling av din registrering tar 1–2 arbetsdagar beroende på vilken kundtyp du är. Du får besked per e-post när din registrering har godkänts och därefter har du tillgång till alla de förmåner du är berättigad till. Därefter är det fritt fram för dig att ändra på dina uppgifter, se vad du har beställt tidigare och vid behov behändigt förnya en beställning. Om du kryssar för att du tar emot reklam informerar vi dig om nyheter och annat aktuellt.